Milan Richter a kompro na názorové oponenty

Představte si středověké městečko, ve kterém vládne rychtář a sbor konšelů. Část konšelů rychtáře dlouhodobě kritizuje za nedbalé nakládání s prostředky obce. V té samé době na jednoho z nich přinese richtářovi jeden z jeho poskoků smyšlené udání. Richtář má v ruce páku a začíná jednat... Změnilo se za těch 500 let něco? Zdá se, že pouze reálie.

V pondělí 24. 9. 2012 jsem během konání prvního poprázdninového zastupitelstva vystoupil s následujícím příspěvkem:

"Vážený pane starosto,

žádám Vás o informace k jedné, dle mého názoru, velmi nestandardní události. Ptám se takto veřejně, protože nemám co skrývat - mám čisté svědomí.

Nejdříve mi dovolte, abych pro ostatní uvedl na vysvětlenou pár faktů. Loni na jaře jsem měl v Jánských Lázních konflikt s jedním nejmenovaných člověkem. Ten mne, poté co jsem si na jeho agresivní jednání stěžoval, křivě nařkl ze spáchání přestupku. Proti absurdním obviněním jsem se ohradil na policii a posléze považoval celou věc za skončenou. K mému překvapení mi ovšem po několika měsících předseda zastupitelského klubu TOP 09, zde přítomný Michal Narovec, sdělil, že jste mu při osobním setkání dal přečíst dokument s oznámením mého údajném přestupku s nabídkou, že "to necháte smést ze stolu". Michal Narovec toto okamžitě odmítl, za což mu ještě jednou děkuji. Bylo to, podle mne, jediné správné rozhodnutí. (pozn.: Mimochodem, tato schůzka se uskutečnila v době, kdy kulminovala kauza Key Investments - s očekávanou ztrátou 150 -200 milionů Kč pro Prahu 10 - a kdy zastupitelský klub TOP 09 vyzýval odpovědné politiky z koalice ODS a ČSSD k rezignaci na členství v radě.)

Zvažoval jsem tehdy, jak danou věc řešit a rozhodl jsem se, že tak učiním, jakmile bude toto vylhané obvinění proti mé osobě zneužito. Tak se stalo letos 29. června tajemným volajícím v pořadu Hyde Park, jehož jsem byl hostem. Předesílám, že nedisponuji přímým důkazem, že za tímto pokusem o dehonestaci mé osoby stojí některá třetí osoba v souvislosti s výkonem mé funkce zastupitele. Ale mám svědectví, že Vy jste byl o dané pseudokauze ve stádiu řešení před rokem kýmsi informován. A mě zajímá, kdo to konkrétně byl, protože tato osoba se, dle mého názoru, mohla dopustit trestného činu. Chtěl bych věřit, že Vaše nabídka byla myšlena jako projev dobré vůle.

Tady nejde o moji osobu, nelze totiž vyloučit eventualitu, že jde o běžný postup daného člověka a že se může týkat více lidí. Z tohoto důvodu to nechci nechat být. Pane starosto, žádám Vás, abyste vysvětlil, jak se do Vašich rukou dostala ona rozpracovaná dokumentace. Za předpokladu, že se jednalo o jednorázový exces a nikoli nastavený proces, věřím, že si na danou záležitost vzpomínáte.

Prosím o vyjádření písemnou formou. Děkuji za slovo."

Starosta Richter reagoval ve smyslu, že vůbec neví, o čem mluvím. Náhlý výpadek paměti jsem i předem tipoval jako nejpravděpodobnější reakci. Nic jiného Milanu Richterovi, podle mne, ani nezbývá. V této souvisosti nelze nevzpomenout na legendární výrok poslance Jana Moravce (ODS), kterým odůvodňoval své shánění kompromitujících informací na ostatní politiky: "Jsou věci, pro které se občas shání hlasy, a ta motivace může být pozitivní nebo negativní, proč někdo nějak jedná". Skutečnost, že to řekl takto "na plná ústa", ho stála poslanecký mandát.

Na získávání kompromitujících informací na názorové oponenty jsou zřejmě dobře zaběhnuté mechanismy nejen na celostátní, ale i komunální úrovni. Zveřejnění je jednou z cest, jak s tím bojovat.

Follow @MartinUhlir

Martin Uhlir | Vytvořte si vlastní štítek

Skutečnost, že jsem pod svými články vypnul diskuzi, neznamená, že bych neměl zájem diskutovat, právě naopak! Zvu Vás na svojí facebookovou stránku, tam máte alespoň jistotu, že Vám odpovím. :-) Diskuze pod blogy jsem bohužel nestíhal procházet, což mohlo vyvolávat mylný dojem, že nechci reagovat. Za každou věcnou polemiku jsem jedině rád.

Autor: Martin Uhlíř | sobota 29.9.2012 18:58 | karma článku: 13,29 | přečteno: 1092x